روغن هیدرولیک خوب چه ویژگی هایی دارد؟

روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک خوب چه ویژگی هایی دارد؟
سیستم های هیدرولیک سیستم هایی هستند که انرژی از طریق سیالات منتقل می شود. به این سیالات سیالات هیدرولیک می گویند و کاربردهای مختلفی از جمله کشاورزی، ساختمانی، جنگلداری، معدن، فولاد، هوانوردی و … دارند.
آنها علاوه بر اینکه به عنوان یک رسانه انتقال قدرت عمل می کنند، دارای خواص آب بندی، روانکاری و تمیز کنندگی نیز هستند.
در این راهنمای مختصر، ویژگی های اصلی روغن های هیدرولیک با کیفیت بالا را مورد بحث قرار می دهیم.
 ویسکوزیته بهینه
ویسکوزیته نشان دهنده مقاومت سیال در برابر جریان است. تنها با حفظ ویسکوزیته بهینه در دماهای سرد و گرم می توانند به طور موثر نیرو را انتقال دهند.اگر روغن هیدرولیک ویسکوزیته پایینی داشته باشد، به این معنی است که بیش از حد رقیق است. در این صورت قادر به محافظت و آب بندی کارآمد نیست و خطر سایش و پارگی را افزایش می دهد. از طرف دیگر، زمانی که روغن هیدرولیک ویسکوزیته بالایی دارد، پمپاژ از طریق سیستم دشوارتر است و بازده کلی کار را کاهش می دهد.

توجه داشته باشید که الزامات ویسکوزیته روغن هیدرولیک بسته به نوع پمپ مورد استفاده در سیستم هیدرولیک متفاوت است. سه نوع پمپ وجود دارد – پره، پیستونی و دنده.

تراکم پذیری کم
نوسانات فشار و دمای کار بر حجم سیالات هیدرولیک تأثیر می گذارد. با افزایش دما، چگالی روغن کاهش می یابد و حجم روغن هیدرولیک افزایش می یابد. تراکم پذیری روغن هیدرولیک نشان دهنده تغییر حجم سیال ناشی از نوسانات فشار است.

تراکم پذیری بالا ممکن است باعث مشکلات عملکرد شدید در سیستم های سیال فشار بالا شود. برخی از آنها عبارتند از خرابی سروو، کاویتاسیون و شکستگی فلز و افت نیرو. به همین دلیل است که انتخاب روغن های هیدرولیک با تراکم پذیری کم، اهمیت دارد.

پایداری اکسیداسیون
پایداری اکسیداسیون نشان دهنده یک واکنش شیمیایی است که هنگام مخلوط شدن اکسیژن و سیال هیدرولیک رخ می دهد.

سرعت اکسیداسیون در طول زمان رشد می کند و توسط دماهای بالا، آب، اسیدها و کاتالیزورها سرعت می گیرد. علاوه بر این، عمر مفید یک روان کننده را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث خراب شدن روغن و تشکیل لجن می شود.

مطمئناً، نرخ اکسیداسیون به عوامل مختلفی مانند نوع روغن پایه، کیفیت روغن و بسته بندی افزودنی مورد استفاده بستگی دارد. سیالات مصنوعی معمولاً در مقایسه با همتایان معدنی خود پایداری اکسیداسیون بهتری دارند و می توانند در دماهای بالاتر عمل کنند. برای بهبود پایداری اکسیداسیون روغن، از آنتی اکسیدان ها در بسته بندی افزودنی استفاده می شود.

پایداری حرارتی
پایداری حرارتی نشان دهنده توانایی سیالات هیدرولیک برای مقاومت در برابر تخریب در دماهای بالا است. برای عملکرد و کارایی تمام سیستم های مکانیکی ضروری است.

افزودنی های ضد سایش عمر مفید محدودی دارند، به این معنی که در طول زمان تجزیه می شوند. این ممکن است منجر به تشکیل لجن شود که می تواند فیلترها را مسدود کند، جریان روغن را کاهش دهد و زمان خرابی را افزایش دهد. علاوه بر این، افزودنی های ضد سایش در دمای بسیار بالا تجزیه می شوند. این منجر به تشکیل اسیدهایی می شود که به فلزات در اجزای سیستم هیدرولیک حمله کرده و به آنها آسیب می رساند.

روغن های هیدرولیک پایدار حرارتی این مشکلات عملکردی را کاهش داده و عمر اجزای سیستم هیدرولیک را افزایش می دهند.

پایداری هیدرولیکی
هنگامی که آب با مایع هیدرولیک شما تماس پیدا می کند، سیستم افزودنی خود را تغییر می دهد و منجر به تشکیل اسیدهایی می شود که به فلزات حمله می کنند. علاوه بر این، سیالات با پایداری هیدرولیکی کم هیدرولیز می شوند. آنها نمک های نامحلول ایجاد می کنند که می توانند فیلترها و دریچه ها را مسدود کنند و از جریان بی وقفه روغن جلوگیری کنند. عدم روانکاری و انتقال نیرو ممکن است باعث خرابی شدید سیستم هیدرولیک شود.

به همین دلیل است که باید روغن های هیدرولیک با پایداری هیدرولیتیکی بالا را انتخاب کنید، به این معنی که در برابر تخریب شیمیایی در حضور آب مقاومت می کنند. آنها عملکرد کلی و طول عمر ماشین آلات و تجهیزات هیدرولیک شما را افزایش می دهند.

خواص ضد کف
ایجاد کف در اثر ورود هوا به روغن هیدرولیک از طریق مخزن یا نشت هوا ایجاد می شود. هنگامی که سیال تحت فشار زیاد است، ممکن است حباب های هوای پراکنده زیادی داشته باشد. با این حال، زمانی که تحت فشار نیست، آن حباب های هوا منبسط می شوند و شروع به ایجاد کف می کنند.

کف یکی از بزرگترین دشمنان سیستم های هیدرولیک است زیرا کارایی و روانکاری آنها را به خطر می اندازد. راه حل مشکل کف کردن واضح است – انتخاب روغن های هیدرولیک با مواد افزودنی ضد کف.

خواص ضد خوردگی
هنگامی که آب با سیالات هیدرولیک مخلوط می شود، خوردگی اجزای سیستم هیدرولیک را افزایش می دهد. علاوه بر این، تجزیه مواد افزودنی در فرمول روغن را تسریع می کند و مواد شیمیایی را تشکیل می دهد که ممکن است به فلزات زرد در سیستم هیدرولیک آسیب برساند.

به همین دلیل است که روغن های هیدرولیک با کیفیت حاوی بازدارنده های ضد زنگ و ضد خوردگی هستند. آنها از حمله آب و سایر اجزای شیمیایی به سطوح فلزی جلوگیری می کنند.

استفاده از مایعات هیدرولیک بی کیفیت
استفاده از مایعات هیدرولیک بی کیفیت یا نامناسب ممکن است عمر ماشین آلات صنعتی سنگین شما را کاهش دهد. منجر به خرابی های مکرر دستگاه، تعمیرات پرهزینه و افزایش زمان خرابی می شود. به همین دلیل بسیار مهم است که روانکارهای باکیفیت را انتخاب کنید که مطابق با نیازهای سیستم هیدرولیک شما باشد.

نویسنده مقاله: سیداسماعیل طباطبایی
instagram.com/esmaeil.tabatabaei
 حق تکثیر مقاله فقط با ذکر نام شرکت توزایران و نویسنده مقاله بلامانع است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدرباره ماتماس با ما