چرا ویسکوزیته در سیالات هیدرولیک مهم است؟

ویسکوزیته در سیالات هیدرولیک

چرا ویسکوزیته در سیالات هیدرولیک مهم است؟

ویسکوزیته، طبق فرهنگ لغت وبستر، ویژگی سیالات و نیمه سیالات است که مقاومت داخلی آن را در برابر جریان و برش مشخص می کند.

یا به عبارت ساده تر، یک سیال چقدر ضخیم یا نازک است. به عنوان مثال، چسبندگی آب کمتر از قطران است. (سیالاتی که هیچ مقاومتی در برابر تنش برشی ندارند به عنوان سیال ایده آل یا “ابر سیال” شناخته می شوند. ویسکوزیته صفر فقط در دماهای بسیار پایین مشاهده می شود.)

ویسکوزیته یکی از ویژگی های مهم روغن هیدرولیک است، زیرا بر عملکرد و کارایی سیستم های کامل و همچنین بر میزان سایش اجزای جداگانه مانند پمپ ها و شیرها تأثیر می گذارد.

ویسکوزیته یک سیال هیدرولیک در درجه اول با اندازه و ساختار زنجیره های مولکولی آن تعریف می شود – هر چه مولکول ها بزرگتر باشند، سیال ضخیم تر است. مولکول‌های هیدروکربن موجود در روغن معدنی از نظر اندازه متفاوت هستند، در حالی که روغن‌های مصنوعی دارای اندازه‌های ثابت‌تری هستند. همچنین، زمانی که سیال هیدرولیک پیر می‌شود یا تنش برشی را تجربه می‌کند، مولکول‌های روغن می‌توانند شکسته شوند و این امر ویسکوزیته را کاهش می‌دهد.

رایج ترین واحد اندازه گیری ویسکوزیته، ویسکوزیته سینماتیکی است که میزان آسانی جریان روغن تحت نیروی گرانش را اندازه گیری می کند. معمولاً در برگه‌های مشخصات در دماهای 40 درجه و 100 درجه سانتی‌گراد نشان داده می‌شود. ویسکوزیته بر حسب سانتی‌استوک یا mm2/sec اندازه‌گیری می‌شود که در آن 1 cSt = 1 میلی‌متر مربع بر ثانیه است.

تولید کنندگان سیال هیدرولیک محصولات مختلفی را با ویسکوزیته های مختلف ارائه می دهند. سیالات اغلب بر حسب شماره یا درجه ISO برچسب گذاری می شوند، جایی که نمرات رایج برای مدارهای هیدرولیک شامل ISO VG 32، 46 و 68 است. آنها معمولاً بر اساس ویسکوزیته روغن برای استفاده در نوع خاصی از تجهیزات که در یک دستگاه کار می کنند انتخاب می شوند. محدوده دمایی خاص

تعیین ویسکوزیته مناسب سیال یک عمل متعادل کننده است. با افزایش دمای روغن، ویسکوزیته کاهش می‌یابد و راحت‌تر به یک نقطه جریان می‌یابد. اگر روغن بیش از حد نازک شود، راندمان حجمی کاهش می یابد و سیستم کمتر پاسخگو می شود و می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد، سایش زیاد و عمر کوتاه تر قطعات شود. از طرف دیگر، اگر ویسکوزیته سیال خیلی زیاد باشد، راندمان مکانیکی پایین است و این منجر به اصطکاک در هنگام راه‌اندازی، عملکرد کند و در بدترین حالت، کاویتاسیون و خرابی مکانیکی می‌شود.

ویسکوزیته سیال هیدرولیک یک عنصر حیاتی در انتقال توان هیدرولیک است. محدوده ویسکوزیته ایده آل برای یک سیال – و در نتیجه بالاترین راندمان آن – معمولاً بسته به کاربرد بین 10 تا 100 میلی متر مربع در ثانیه است. اگر شک دارید، همیشه با توصیه های سازنده تجهیزات مشورت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدرباره ماتماس با ما